F1 – jeden z nejmocnějších marketingových nástrojů
Formule 1 přitahuje řadu významných investorů a není se čemu divit. Například v roce 2009 sledovalo závody velkých cen 1,7 miliardy lidí po celém světě. V loňském roce to bylo 62 let, co se začal jezdit seriál F1. Položili jste si někdy otázku, kolik finančních prostředků jsou investoři ochotni poskytnout za vidinou propagace své značky ve formuli 1?
V královně motosportu se vždy točily obrovské peníze, i když není zcela známo, o jakém číslu se tady mluví. Přesnou částku vám nikdo neřekne, protože každý tým si tyto informace úzkostlivě střeží, i když občas unikne do médií nějaká informace. Bernie Ecclestone stále usiluje o větší poplatky za právo pořádat velkou cenu, také týmy požadují čím dál vyšší finanční příděly pro sebe. Ty získávají nejen od sponzorů (primární zdroj), ale také z prodeje reklamních předmětů (nejvyšší příjmy vykazuje v této oblasti tým Ferrari, jezdec této stáje, Fernando Alonso, se řadí do desítky nejbohatších sportovců světa) nebo odborných informací jiným týmům.
V roce 2010 dosáhly příjmy formule 1 zhruba 1,59 miliardy dolarů, v roce 2011 - 1,79 miliardy a v následujících pěti letech by měla být překročena hranice tří miliard dolarů. Hlavním zdrojem příjmů jsou především poplatky promotérů za možnost pořádat velkou cenu na konkrétním okruhu v konkrétní zemi. Navíc velké ceny v nových zemích (Rusko, Indie) jsou nuceny zaplatit podstatně více.
Magazín Independent uveřejnil zprávu o tom, kolik investovala rakouská nápojová společnost Red Bull (hlavní sponzor F1 týmů Red Bull Racing a Toro Rosso) v letech 2005-2009 – bylo to více než 690 miliónů eur. Není žádným tajemstvím, který z těchto týmů získává více peněz. V roce 2007 společnost investovala 146 miliónů eur, z toho 128 miliónů eur připadlo Red Bull Racing (RBR) a zbylých 18 miliónů eur týmu Toro Rosso (TR). O rok později (2008) poskytla finanční prostředky ve výši 135 miliónů eur, 129 miliónů eur pro RBR. V roce 2009 se investice vyšplhaly až na částku 175 miliónů eur, z toho 158 miliónů eur připadlo RBR.
Šéf týmu McLaren-Mercedes Martin Whitmarsh tvrdí, že F1 je jedním z nejsilnějších marketingových nástrojů na světě, neboť nabízí zviditelnění na trhu v celosvětovém měřítku. „Formule 1 přitahuje ty správné značky,“ tvrdí Dominic Reilly, šéf marketingu stáje Williams. „Pohled na jména těch, kteří se v tomto sportu angažují, jsou pro další nadnárodní společnosti zárukou, že formule 1 je sportem, do něhož se vyplatí investovat. Což je dobrá zpráva.“
Formule 1 není jen krásný, ale také nebezpečný sport. Přehled těch nejnapínavějších kolizí z minulé sezóny si můžete prohlédnout zde.