Připravte auto na zimu!
Tak a je to tady, léto je nenávratně pryč a nastává čas pochmurných mrazivých dnů, které neprospívají našim plechovým miláčkům ani lidem. Určitě mnozí z vás tento týden přišli ke svému autu a spatřili okénka pokrytá námrazou. To už zima vystrkuje růžky a definitivně posílá léto na dlouhou dovolenou. A proto se pojďme podívat, na co bychom před zimou neměli zapomenout.
Zimní gumy
V první řadě bychom měli přezout na zimní gumy, neboť letní směs pneumatik nefunguje v zimním období správně, a tak riskujete nejen život svůj, ale i životy ostatních. A nezapomeňte, že vzorek pneumatiky by měl být vysoký minimálně 4 milimetry.
A právě s přezouváním kol je vhodné zkontrolovat stav brzdového obložení. To sice v zimě nedostává nějak nadměrně více zabrat, ale přeci jen je námaha brzd v zimě trochu větší, a tak je vhodné brzdové destičky zkontrolovat. "Pokud navíc máte pochybnosti nebo jen chcete vyjet s klidný svědomím, doporučuji nechat brzdy zkontrolovat či seřídit v odborném servisu."
Nutná výbava
Také je velice důležité rozšířit výbavu vozu, a to o škrabku na skla, sněhové řetězy, popřípadě smetáček či rozmrazovač zámků. Ten je ale vhodné mít spíše v kapse než v autě, neboť zamčený uvnitř vozu vám bude k ničemu.
Autobaterie musí být v pořádku
Aby se vám dobře startovalo, musíte mít v naprostém pořádku autobaterii. Ta totiž v zimním počasí ztrácí výraznou část svého výkonu, a tak by se vám mohlo stát, že ráno nenastartujete. "Proto považuji za vhodné baterii zkontrolovat a před zimou dobít na 100 %, případně ji vyměnit, pokud je na konci svého životního cyklu."
Další problém se startováním by mohly způsobit svíčky. To se týká zejména majitelů starších vozů s dieselovým motorem. "Nepodceňte tedy kontrolu žhavicích svíček a nezapomeňte v zimě tankovat jen naftu s nemrznoucí příměsí, popřípadě si příměs sami přimíchávat. Nafta totiž na rozdíl od benzinu může zamrznout."
A zamrznout dokáže také nemrznoucí kapalina v chladicím systému. Životnost chladící kapaliny činí zhruba 2-3 roky. "Pokud tedy ve vašem voze máte kapalinu starší, ihned ji vyměňte". Samozřejmě také nezapomeňte na nemrznoucí směs do ostřikovačů.
Světla a stěrače
V zimě, jak jistě všichni víme, je déle tma než v letním období, a tak je velice důležité zkontrolovat stav veškerého osvětlení. Pokud máte ve světlometech žárovky starší než 2 roky, neváhejte je vyměnit, protože se stárnutím vlákna dochází ke snižování svítivosti. Zapomínat bychom neměli ani na mlhovky, neboť právě v zimě často nastávají situace, kdy je použití mlhového světla nutné.
Ale nejen fakt, že světla svítí, je dostačující. Světlomety by měly být především dobře seřízené, a to nejen z důvodu lepší viditelnosti, ale abyste byli lépe viděni a neoslňovali protijedoucí řidiče.
A s výhledem z vozu souvisí také dobrý stav stěračů. Ty by měly mít neporušené gumičky a nemělo by docházet k vytváření bílých čmouh na skle při stírání. Řidiči také často dělají chybu v podobě násilného odtržení přimrzlých stěračů od skla. Zde dochází k poškození gumičky stěrače, a tak k jeho znehodnocení. Proto v případě zamrzlých stěračů je neodtrhávejte od skla a ani nezapínejte stírání. Ideální je vytopit interiér a stěrače samy po chvíli povolí.
Péče o karoserii
Určitě bychom také neměli zapomínat na konzervaci, resp. opravu karoserie. U nás se totiž silnice udržují pomocí agresivní soli, která obnažené části kastle či podvozku dokáže nemálo ublížit. Je tedy velice důležité karoserii ošetřit přípravkem k tomu určeným a každý, i sebemenší šrám zatřít barvou či tmelem, popřípadě zastříkat sprejem. To samé platí i o porušené antikorozní úpravě podvozku.
Přidejte si nás na Facebook a dozvíte se včas novinky, aktuality a rady!