MENU - zobrazit / skrýt

Jak poznat, že je tachometr u auta stočený?


Jak poznat, že je tachometr u auta stočený?

Zdroj: pixabay.com

Pokud už vám dosluhuje auto, potřebujete jezdit a na nové nemáte, nezbývá, než se podívat po nějakém ojetém. Mezi velkého strašáka u koupě ojetých aut patří kromě maskované bouračky také stav tachometru. Jak poznáme, že jsou kilometry stočené a ojetina je daleko opotřebovanější, než se tváří? Bohužel je u nás aut se stočeným tachometrem stále ohromná spousta. Pokud navíc auto stočil někdo, kdo věděl, co dělá, prakticky neexistuje způsob, jak se přesné hodnoty nájezdu zpětně dobrat. Můžete se ale podle několika ukazatelů alespoň pokusit zjistit, jak na tom auto vlastně je.

Interiér a volant

Zcela zásadní bod, viditelný na první pohled. Velká spousta opotřebení během používání probíhá v samotném interiéru, takže se lze do určité míry orientovat podle toho, jak vypadají ovládací prvky vozu. Jako vůbec první by měl přijít na přetřes volant. Jeho věnec bude po sto tisících o dost méně zahlazený, ohmataný a prodřený než po dvojnásobné porci kilometrů. Na druhou stranu přešití volantu nebo jeho výměna za jiný je záležitost maximálně pár tisícikorun.

Pedály

Mrkněte na to, jak jsou ošlapané pedály. Zatímco málo ojeté auto má v gumových pedálech ještě hluboké a výrazné zářezy, s přibývajícími kilometry textura mizí. Má-li auto manuální převodovku, lze překontrolovat taky řadicí páku, jejíž hlavice se škrábe a „vylešťuje“ podobně jako volant.

Čalounění sedadel

Nové potahy, ať už textilní či kožené (případně koženkové) jsou pěkně a rovnoměrně napnuté po celém polstrování. Jak se ale s autem jezdí a sedadlo řidiče se trochu prosedí, čalounění začne povolovat. Dobrým ukazatelem je i bočnice řidičova sedadla na levé straně, zejména disponuje-li sedadlo alespoň trochu výrazným bočním vedením. Pokud však v autě jezdí lehčí řidič a běžně překonává dlouhé dálniční trasy, ani po 300 tisících kilometrech nemusí nést sedadla známky opotřebení.

Plasty

Podobně jako sedadla a ovládací prvky podléhají opotřebení „ohmatáním“ také všechny plastové díly. Asi jen těžko budete věřit najetých 80 tisíc kilometrů vozu, jehož plastová madla dveří mají kompletně odřený pogumovaný povrch, stejně jako veškeré plastové krytky. Pokud už tlačítka a páčky pod volantem ukazují svůj bílý podklad, auto má najeto rozhodně více. Právě povrchová úprava plastových dílů totiž může prozradit mnoho a výhodou je, že se tyto díly špatně vyměňují, takže na to nepoctivci spíš kašlou.

Prověšení dveří

Neustálé otevírání a zavírání dveří pochopitelně neprospívá jejich pantům. Pokud za sebou dveře mají tisíce „cyklů“, projeví se neustálé používání tím, že se v pantech vyvěsí. Když je potom vezmete otevřené a pokusíte se je nadzvednout (jako byste je chtěli vysadit), ucítíte v nich vůli vzniklou právě unavenými panty. Na dveřích řidiče je to pochopitelně nejzřetelnější, a pokud má auto se sto tisíci na tachometru dveře vyvěšené, buď se otevíraly každých pár kilometrů, nebo je kilometrů daleko více.

Servisní knížka

Servisní knížkou se dostáváme ze sféry „viditelných věcí“ do sféry úředních záznamů a statistických dat. Dobře vyplněná servisní knížka přesně mapující servisní úkony na autě prováděné by měla být podle mnohých prodejců definitivním důkazem aktuálnosti kilometrů. Jenže ani to nemusí být pravda. Servisní knížky se dají koupit nevyplněné a zfalšovat, na druhou stranu ale ani její nepřítomnost nebo nevyplněnost nutně neznamená problém. Dokonce i mnoho prvních majitelů často po záruce přechází do servisní péče svého mechanika.

Mrkněte na internet

Ačkoliv údaje z databází nebývají vždycky stoprocentně úplné, je dobré prohnat VIN kód auta některou z nich už jen kvůli informacím, zda není auto někde hledáno jako kradené, případně zda není majetkem leasingové společnosti. Placené databáze umí dokonce i záznamy z technických kontrol – při nichž se stav tachometru zapisuje, případně shromažďují data z inzerátů, kde se auto s daným VIN kódem objevilo na prodej. A když mělo v jednom inzerátu uvedeno 200 tisíc kilometrů a o rok později už jenom 100 tisíc, asi je něco špatně.

Zdravý úsudek

Poslední a dobře mířená rada – zamyslete se před tím, než začnete hodnotě na tachometru věřit. Pokud kupujete ojetý manažerský diesel, co najel za pět let údajných 40 tisíc kilometrů, je tato hodnota přinejmenším podezřelá. Koneckonců kdo by si kupoval auto podobného ražení kvůli necelým deseti tisícům ročně. Dieselová auta si lidé a zejména pak firmy kupují kvůli vysokým ročním nájezdům a výjimkou není ani překonání 50 tisíc kilometrů ročně. Samozřejmě, že výjimky existují, ovšem trocha zdravého zamyšlení je tou vůbec první věcí, jakou byste měli při pohledu na tachometr auta absolvovat.

Zdroj: garaz.cz

Přidejte si nás na Facebook a dozvíte se včas novinky, aktuality a rady!

autor: redakce Menzone.cz

© MENZONE | vyrobil INET-SERVIS.CZ

ZOBRAZIT KLASICKY | MOBILNÍ VERZE